ФАКУЛЬТЕТ МИСТЕЦТВ Криворотенко А. Ю. ЗНАЧЕННЯ ОЛІМПІАДИ ЗІ СПЕЦІАЛЬНОСТІ «ХОРЕОГРАФІЯ» ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ХОРЕОГРАФІЇ

Криворотенко А. Ю. ЗНАЧЕННЯ ОЛІМПІАДИ ЗІ СПЕЦІАЛЬНОСТІ «ХОРЕОГРАФІЯ» ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ХОРЕОГРАФІЇ

Криворотенко А. Ю.,
викладач кафедри хореографії
та художньої культури
УДПУ імені Павла Тичини

ЗНАЧЕННЯ ОЛІМПІАДИ ЗІ СПЕЦІАЛЬНОСТІ «ХОРЕОГРАФІЯ» ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ХОРЕОГРАФІЇ

На сучасному етапі розвитку суспільства підготовка творчого учителя з яскравою індивідуальністю займає особливе місце у процесі навчання у вищому навчальному закладі. Час потребує вольових, активних, креативних, впевнених у собі особистостей, котрі будуть віддано працювати над розбудовою нашої держави. Виховання таких особистостей – безперервний процес, що починається від народження і продовжується протягом навчання у школі під керівництвом творчих учителів. А творчі учителі формуються у процесі фахової підготовки у вищому навчальному закладі.

Головною ознакою творчого учителя є його педагогічна майстерність.

Формування педагогічної майстерності вчителя глибоко досліджувалося різними науковцями (І. Зязюн, А. Мудрик, О. Пєхота, О. Рудницька, В. Сластьонін та ін.).

У словнику С. Гончаренка педагогічна майстерність висвітлена як характеристика високого рівня педагогічної діяльності. Критеріями педагогічної майстерності педагога виступають такі ознаки його діяльності: гуманність, науковість, педагогічна доцільність, оптимальний характер, результативність, демократичність, творчість (оригінальність) [2, с. 251].

Прояв майстерності полягає в успішному вирішенні професійно-педагогічних завдань та високому рівні організації навчально-виховного процесу. Сутність майстерності – в тих якостях особистості педагога, які породжують цю діяльність та сприяють її успішності. Ці якості полягають не лише в професійних знаннях та уміннях, а й в сукупності певних властивостей особистості, її позиції, які й дозволяють педагогу творчо та продуктивно діяти [3, с. 6].

Педагогічна майстерність майбутнього вчителя хореографії формується під час систематичної творчої діяльності у процесі фахової підготовки, складовою якої є участь у студентських олімпіадах.

14-15 березня 2016 року на базі ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» відбулася Перша міжвузівська студентська олімпіада зі спеціальності «Хореографія» в Україні. Організаторами виступили учасники комплексного наукового проекту «Теоретичні та методичні засади хореографічно-педагогічної освіти в Україні»: Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» та Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини [1].

Учасниками олімпіади стали і студенти різних курсів спеціальності «Хореографія» Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини: Марія Майорова, Анна Хоменко (2 курс); Анастасія Гаврилюк, Анастасія Покропивна (3 курс); Олександр Піщаний, Ганна Підгорна (4 курс); Богдан Компан (5 курс). Усі студенти відмінно навчаються, беруть активну участь у громадському житті університету, є членами студентської ради факультету, учасниками народного аматорського ансамблю народного танцю «Яворина» та народного аматорського ансамблю сучасного танцю «Візаві». Кожен з учасників олімпіади – неповторна, яскрава, креативна, ініціативна особистість. Підготовкою студентів до олімпіади займалися: завідувач кафедри хореографії та художньої культури, кандидат педагогічних наук, доцент Андрощук Людмила Михайлівна та викладачі кафедри хореографії та художньої культури Куценко Сергій Володимирович та Криворотенко Анастасія Юріївна [1].

Конкурсну програму оцінювало високоповажне компетентне журі з різних навчальних закладів. Після жеребкування розпочався теоретичний тур у вигляді тестування. Студенти нашого університету загалом показали гарні знання з теоретичних дисциплін хореографічного циклу та отримали високі оцінки.

Наступним етапом був виконавський тур, де кожен учасник, виконавши стилізоване соло на національно-патріотичну тематику, міг якнайкраще розкрити свої творчі балетмейстерські та виконавські здібності, втілити у пластиці незабутній художній образ та справити на журі сильне емоційне враження.

Олександр Піщаний розповів історію про душу людини, яка здатна летіти в далечінь та підкорити будь-які висоти, навіть після важкого падіння. Ганна Підгорна закликала весну, чисту, світлу і ніжну, яка вселяє в кожне серце надію на краще. Богдан Компан показав незламний дух та щиру веселу вдачу справжнього українського козака. Анна Хоменко передала образ жінки-матері, неньки-України, котра обіймає з любов’ю усіх своїх дітей. Марія Майорова втілила у танці прагнення України захистити себе від Чорного Ворона – усіх ворогів, котрі намагаються її зламати. Анастасія Покропивна показала у танці долю української жінки, її злети і падіння, її бажання віддати все для найдорожчих людей, залишивши для себе тільки танець. Анастасія Гаврилюк надзвичайно емоційно прожила трагічну історію маленької дівчинки, у якої війна забрала батьків назавжди [1].

Найскладнішим етапом був педагогічний тур, де студенти мали змогу проявити свої педагогічні здібності, сформованість художньо-комунікативних умінь, уміння чіткої побудови структури уроку із застосуванням елементів практичного показу та продемонструвати якісний кінцевий результат.

Попередньо шляхом жеребкування між учасниками олімпіади було розподілено студентів спеціальності «Хореографія» ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського», на яких вони після виконавського туру ставили свої хореографічні постановки, а наступного дня демонстрували перед журі фрагменти постановчих занять.

Студенти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини відрізнялися яскравістю і чіткістю пояснення основної ідеї танцю, образного рішення, емоційного наповнення та символізму кожного руху.

Найкраще серед усіх учасників проявив себе як педагог Олександр Піщаний, котрий методично грамотно, чітко і впевнено продемонстрував фрагмент уроку, поставивши частину складного танцю «Доля України» на сім осіб [1].

За результатами Першої міжвузівської олімпіади з дисципліни «Хореографія», Анастасія Гаврилюк, Анастасія Покропивна та Богдан Компан отримали відзнаки за участь у Першій міжвузівській студентській олімпіаді зі спеціальності «Хореографія», Марія Майорова та Анна Хоменко нагороджені дипломами за участь та творчі досягнення, Олександр Піщаний отримав диплом за методичну компетентність, а Ганна Підгорна здобула призове ІІІ місце.

Отже, участь студентів у олімпіаді з дисципліни «Хореографія» має надзвичайно важливе значення для формування педагогічної майстерності майбутніх учителів. Адже вони мали змогу у незвичних умовах перевірити свої теоретичні знання та практичні уміння, а також продемонструвати власні творчі виконавські, балетмейстерські та педагогічні здібності. Для майбутніх учителів хореографії олімпіада – це безцінний досвід на шляху професійного становлення, нові знайомства, розширення творчого кругозору та ще одна чудова можливість самореалізації.

Список використаних джерел:

1. Участь студентів університету у першій міжвузівській студентській олімпіаді зі спеціальності «Хореографія» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mpf.udpu.edu.ua/uchast-studentiv-universytetu-u-pershij-mizhvuzivskij-studentskij-olimpiadi-zi-spetsialnosti-horeohrafiya/. – Назва з екрану.

2. Гончаренко С. Український педагогічний словник / С. Гончаренко. – К. : Либідь, 1997. – 375 с.

3. Кайдалова Л., Щокіна Н., Вахрушева Т. Педагогічна майстерність викладача: Навчальний посібник / Л.Г. Кайдалова, Н.Б. Щокіна, Т.Ю. Вахрушева – Х. : Вид-во НФаУ, 2009. – 140 с.