ФАКУЛЬТЕТ МИСТЕЦТВ Карман Н.О. ФОРМУВАННЯ ЗДІБНОСТЕЙ МАЙБУТНЬОГО УЧИТЕЛЯ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА У СТВОРЕННІ ТЕМАТИЧНОЇ ДЕКОРАТИВНОЇ КОМПОЗИЦІЇ

Карман Н.О. ФОРМУВАННЯ ЗДІБНОСТЕЙ МАЙБУТНЬОГО УЧИТЕЛЯ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА У СТВОРЕННІ ТЕМАТИЧНОЇ ДЕКОРАТИВНОЇ КОМПОЗИЦІЇ

Карман Н.О.,
магістрантка кафедри
образотворчого мистецтва
УДПУ імені Павла Тичини

Науковий керівник – Побірченко О. М.

ФОРМУВАННЯ ЗДІБНОСТЕЙ МАЙБУТНЬОГО УЧИТЕЛЯ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА У СТВОРЕННІ ТЕМАТИЧНОЇ ДЕКОРАТИВНОЇ КОМПОЗИЦІЇ

Створення тематичної декоративної композиції займає особливе місце в художній творчості. Це процес який характеризується узагальненням і спрощенням зображуваних предметів, виділенням особливостей і специфічності зображуваного об’єкту, що робить зображення узагальненим, лаконічним і умовним, тобто максимально декоративним. Все це є особливістю творчих проявів художника в стилізованому зображенні предметів, форм, фігур, явищ природи і т. д.

У процесі навчання стилізації у студентів розвивається фантазія, композиційне мислення, винахідливість, художнє сприйняття реальної дійсності, здатність до площинно-орнаментальної бачення натури.

Керуючись теоретичними положеннями розвитку творчих здібностей та враховуючи специфіку творчої діяльності художника у процесі створення декоративної композиції дослідники виділяють структурні компоненти художньо-творчих здібностей студентів. А саме, емоційно-асоціативне сприйняття; площинно-орнаментальне бачення; сенсорні якості; стилізація і декоративна інтерпретація натури. Поділ цих компонентів є досить умовним. Але ступінь їх виразності залежить від рівня творчих здібностей особистості, досвіду художньо-творчої діяльності, володіння художньою технікою та ін.

Емоційно-асоціативне сприйняття характеризується тим, що художній образ стилізованої декоративної композиції створюється на основі відчуттів, вражень, образних асоціацій. Споглядаючи натуру, художник під впливом власних відчуттів і особистісного сприйняття образу виокремлює ті деталі та особливості предмету або сюжету які притаманні його особистим враженням, асоціаціям, почуттям, ставленням до образу.

На основі образно-асоціативного мислення створюється сюжет, мотив який, власне, передає індивідуальність автора. Образно-асоціативне мислення є результатом чуттєвого сприйняття зорового образу.

Актуалізація образно-асоціативного мислення й уяви студентів на заняттях зі створення декоративної композиції, емоційне сприйняття художнього предмета сприяють розвитку художньо-творчих здібностей майбутніх учителів образотворчого мистецтва.

Площинно-орнаментальне бачення натури. Під час роботи над декоративною композицією у студентів розвивається площинно-орнаментальне бачення натури. Оскільки, особливістю стилізації у декоративному мистецтві є передача образу предмета з об’ємно просторової форми в площинно-орнаментальну. Площинно-орнаментальне бачення натури вимагає від майбутніх учителів образотворчого мистецтва здатності аналізувати внутрішню конструкцію стану об’єкту, способу з подальшою трансформацією в площинний орнаментальний. Потім об’єкт видозмінюється, спрощується, але зберігає свою упізнаваність. Відтак, створюється новий стилізований образ який вже є авторським. Здатність до площинно-орнаментального перетворення предмета, виділення найбільш яскравих типових для предмета ліній, штрихів, плям, бачення його ритміки дозволяють навчитися створювати цікаві угруповання орнаментальних форм образів, предметів і навіть явищ природи. А певне абстрагування якостей натури та застосування методу творчої інтерпретації є обов’язковим компонентом розвитку художньо-творчих здібностей студентів до стилізації.

Сенсомоторні якості. Формування сенсомоторних якостей у майбутніх учителів образотворчого мистецтва є одним важливих спрямувань підготовки. Сенсомоторні якості пов’язані з рухами та діями рук художника, що дозволяє швидко і точно засвоїти технічні прийоми у процесі стилізації і декоративної інтерпретації форм. Як наголошують на даному етапі потрібно правильно «поставити руку». Цей термін передбачає технічну підготовку студентів, тобто застосування певних прийомів і способів роботи на основі попереднього досвіду. Розвиток сенсомоторних якостей, тренування необхідної свободи рухів рук повинні доводитися до автоматизму. Вміння і навички у поєднанні з теоретичними знаннями, удосконалюючись у процесі образотворчої діяльності, сприяють набуттю основ майстерності і є базою для розвитку художньо-творчих здібностей.

Стилізація і декоративна інтерпретація. Найважливішими показниками здібностей до стилізації дослідники визначають вміння: асоціативно мислити образами; стилізувати і декоративно інтерпретувати форму; досягати виразності в роботі; цілісно і гармонійно висловлювати художній образ засобами стилізації; наявність високої працездатності.

У стилізації необхідною умовою є врахування особливостей створення інтерпретованої форми яка базується на виявленні та передачі узагальненого декоративного образу. Відповідне узагальнення сприяє досягненню цілісності роботи, тобто автор відмовляється від передачі зовнішньої схожості предмета, від його конкретних реальних пропорцій, форм, вимірювань.

Під час узагальнення у процесі інтерпретації і стилізації натури загалом вибирають головне і характерне для даного об’єкта, знаходять в його формах лаконічність.

Узагальнені образи реальності у свідомості майбутнього учителя образотворчого мистецтва формуються за допомогою абстрагування. Загальновідомо, що абстрагування – це властивість розумової діяльності творчої особистості чуттєво-образного відображення реального світу результатом якого є виникнення нових незвичайних образів. Тому процес стилізації і декоративної інтерпретації вимагає здатності до абстрагування яке вважається вищим щаблем розвитку художньо-творчого мислення.

Вище згадані структурні компоненти тісно взаємопов’язані між собою, взаємодоповнюють та збагачують один одного.

Таким чином, стилізація у створенні декоративної композиції вимагає від майбутнього учителя образотворчого мистецтва творчого переосмислення навколишнього світу у процесі створення нового незвичайного образу, характеризується яскравою виразністю, емоційністю і чіткістю передачі основних характерних рис зображуваного об’єкта. Якість виконаної роботи в стилізованому декоративному зображенні буде залежати від емоційно-асоціативного сприйняття навколишньої дійсності, площинно-орнаментального бачення об’єкта, предмета зображення, сенсомоторних якостей особистості. Ці здібності є специфічними для стилізованого декоративного мистецтва, їх розвиток забезпечує ефективність творчої діяльності на заняттях образотворчим мистецтвом.

Список використаних джерел:

1. Василенко П. Г. Развитие художественно-творческих способностей обучающихся стилизованному декоративному рисованию // П. Г. Василенко, С. Н. Бегидова, Л. В. Манжос [Электронний ресурс]. –