ФАКУЛЬТЕТ МИСТЕЦТВ Андрощук Л. М. ІННОВАЦІЇ В ХОРЕОГРАФІЧНО-ПЕДАГОГІЧНІЙ ОСВІТІ

Андрощук Л. М. ІННОВАЦІЇ В ХОРЕОГРАФІЧНО-ПЕДАГОГІЧНІЙ ОСВІТІ

Андрощук Л. М.,
кандидат педагогічних наук, доцент,
завідувач кафедри хореографії
та художньої культури
УДПУ імені Павла Тичини

ІННОВАЦІЇ В ХОРЕОГРАФІЧНО-ПЕДАГОГІЧНІЙ ОСВІТІ

Сучасна система освіти вимагає активізації пошуку інноваційних підходів до підготовки майбутніх вчителів. Перехід від індустріального до інноваційно-інформаційного суспільства потребує переосмислення змісту освіти та визначення засад підготовки вчителя нової генерації. Адже на кінець ХХ – початок ХХІ століття найціннішим товаром стають творчі ідеї та технології, які є продуктом творчих кадрів у всіх сферах людської діяльності [5]. Сформувати творчі навички в навчально-виховному процесі може тільки творчий учитель. Тому першочерговим завданням сучасної системи освіти є розробка та впровадження інновацій для забезпечення реалізації творчого потенціалу особистості, створення умов для розвитку та саморозвитку студента в навчально-виховному процесі вищого педагогічного навчального закладу.

Ряд досліджень присвячені інноваційним аспектам підготовки майбутніх педагогів-митців (Н. Гуральник, О. Єременко, Л. Коваль, О. Комаровська, А. Козир, Г. Ніколаї, О. Олексюк, В. Орлов, О. Отич, Г. Падалка, О. Реброва, О. Ростовський, О. Рудницька, В. Черкасов, О. Щолокова та ін.).

Мета пропонованої статті – розглянути інновації в хореографічно-педагогічній освіті.

Суспільні зміни призвели до необхідності впровадження інновацій у підготовку сучасного фахівця. Серед об’єктивних передумов впровадження інновацій: 1) глобалізаційні зміни (глобалізація, інформатизація суспільства, світова екологічна криза тощо); 2) внутрішні зміни (становлення державності, соціально-економічна криза тощо). До суб’єктивних чинників впровадження інновацій належать зміна ідеологічної парадигми розвитку, зміна співвідношення раціонального та ірраціонального знання (науки і релігії), змістовне оновлення системи гуманітарного знання та зміна загальнонаукової картини світу. Вищезазначені суспільні зміни призводять до необхідності реформування вітчизняної вищої освіти, зокрема до впровадження інновацій, які б забезпечили формування в системі освіти автономних і креативних особистостей, що стає нагальною необхідністю в зв’язку з переходом до інформаційної стадії соціального розвитку з розвиненим демократичним устроєм [2, с. 19].

Інновація в освіті на думку сучасних вітчизняних вчених:
– процес створення, поширення й використання нововведень для розв’язання педагогічних проблем;
– актуальні новоутворення, які стають перспективними в контексті еволюції освіти;
– продукти інноваційної освітньої діяльності, які характеризуються процесами створення, розповсюдження та використання нововведення в галузі педагогіки та наукових досліджень;
– нововведення навчальних закладів в здійснення навчально-виховного процесу [3, с. 8].

Отже, інновація в освіті – це нововведення, що поліпшує хід і результати навчально-виховного процесу. Проаналізувавши підходи до визначення поняття «педагогічна інновація», доцільно розглянути класифікацію інновацій в освіті.

Інновації в хореографічно-педагогічній освіті розглядаємо як нові продукти інноваційної наукової, освітньо-виховної, творчої діяльності які виникають на рівні пошуку ідеї як джерела інновації, створюються та впроваджуються в практику хореографічно-педагогічної освіти з метою переходу на якісно новий рівень підготовки майбутніх вчителів хореографії.

Інновації у хореографічно-педагогічній освіті класифікуємо як:
– науково-педагогічні – інноваційні наукові дослідження в галузі хореографічно-педагогічної освіти та їх впровадження в підготовку майбутніх вчителів хореографії в вищих педагогічних навчальних закладах України;
– педагогічно-творчі – організація суб’єкт-суб’єктної творчо-інноваційної діяльності в навчальній та позааудиторній роботі зі студентами.

Метою інноваційної підготовки майбутнього вчителя хореографії на засадах персоналізованої парадигми в системі педагогічно-хореографічної освіти є підготовка педагога, спроможного до реалізації творчого потенціалу особистості учня, що стає можливим при створенні умов для власного всебічного творчого розвитку майбутнього фахівця.

Науково-дослідна робота кафедри сприяє ґрунтовному та інноваційному вирішенню проблем сучасного підготовки майбутнього вчителя хореографії. Головною метою діяльності мистецьких кафедр в системі хореографічно-педагогічної освіти є створення умов для якісної підготовки конкурентоспроможних фахівців відповідно до досягнень вітчизняної та світової науки і освіти, загальнодержавних, міжнародних критеріїв і стандартів вищої освіти.

Науково-дослідна робота кафедри хореографії та художньої культури Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини посідає провідне місце і спрямована на виконання таких пріоритетних напрямів: робота над розробкою комплексної теми кафедри;участь в комплексному науковому проекті;участь у науково-практичних конференціях;проведення науково-практичних конференцій та семінарів; робота над дисертаційними дослідженнями;видання книг навчальних посібників, методичних рекомендацій, статей;керівництво студентськими науковими гуртками та проблемними групами;підготовка науково-творчих проектів.

Важливим аспектом реалізації завдання забезпечення органічного поєднання в освітньому процесі освітньої, наукової та інноваційної діяльності є підготовка та впровадження в навчальний процес викладачами кафедри навчально-методичних посібників, монографій, методичних рекомендацій.

Наукова діяльність викладачів кафедри взаємопов’язана з освітньою та творчою роботою. Результати наукових досліджень викладачі впроваджують в навчально-виховний процес підготовки майбутніх вчителів хореографії. За останні 19 років в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини під керівництвом кандидата педагогічних наук, доцента, завідувача кафедри хореографії та художньої культури Андрощук Л.М. підготовлено більше 10 хореографічних вистав, серед яких «Собор Паризької Богоматері» за мотивами роману В. Гюго, «Тополя» за мотивами поеми Т. Шевченка, «Яблуко розбрату» за мотивами грецької міфології, «Майстер і Маргарита» за мотивами роману М Булгакова, «Пригоди Попелюшки в УДПУ», «Лускунчик на новий лад», «Навколо світу за 60 хвилин»,«Легенда про птаха», «Панда кунг-фу».

В 2015 році в рамках комплексного наукового проекту впроваджено інноваційну модель формування творчого потенціалу майбутнього вчителя хореографії в процес реалізації науково-творчих проектів:
– бакалаврська робота студентів 44 групи напряму підготовки 6.020202 Хореографія на базі Уманської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 9 «Танцювальна казка «Дванадцять місяців» (керівник – Людмила Андрощук);
– презентація соціального проекту УДПУ імені Павла Тичини танцювальної вистави «Право на життя: хореографія проти наркоманії та алкоголізму» в приміщенні Черкаського академічного обласного українського музично-драматичного театру імені Т.Г. Шевченка (керівник та режисер-постановник проекту Людмила Андрощук) (керівник – Людмила Андрощук);
– презентація студентського творчого проекту на матеріалі Трипільської культури «Діти Сонця» в музеї Трипільських поселень-гігантів (с. Легедзино). (керівник – Людмила Андрощук);
– організація та проведення ІІ Всеукраїнського хореографічного фестивалю «Квітнева феєрія – 2015» (Координатор фестивалю – Бикова О.В.);
– проведення танцювального марафону «Ми – Українці» (Організатор – Гекалюк Л.Ю.).

Серед умов реалізації інновацій в хореографічно-педагогічній освіті ми розглядаємо:
– функціонування хореографічно-педагогічної освіти як інноваційного явища та результату еволюції хореографічної освіти;
– забезпечення інноваційного процесу підготовки майбутніх вчителів хореографії в системі хореографічно-педагогічної освіти на засадах функціонування науково-педагогічних та педагогічно-творчих інновацій;
– інноваційна діяльність викладачів на засадах забезпечення реалізації суб’єкт-суб’єктної взаємодії з метою реалізації інноваційного потенціалу учасників навчально-виховного процесу;
– створення інноваційного творчого середовища як платформи реалізації інновацій на етапах: ідея → розробка інновації → впровадження інновації → аналіз результатів впровадження інновації;
– подолання бар’єрів (соціальних; зовнішніх (відсутність середовища, сприятливого для впровадження інновацій); внутрішніх (психологічні травми, відсутність мотивації до інноваційної діяльності, латентність творчого потенціалу).

Отже, сучасне суспільство потребує переосмислення змісту освіти та визначення засад підготовки вчителя нової генерації. Інновації в хореографічно-педагогічній освіті забезпечують перехід на якісно новий рівень підготовки майбутніх вчителів хореографії та поділяються на науково-педагогічні та педагогічно-творчі. Реалізація інновацій в хореографічно-педагогічній освіті можлива при створенні відповідних умов. Підготовка майбутнього вчителя на засадах персоналізованої парадигми є основою інноваційної діяльності в системі педагогічно-хореографічної освіти.

В подальшому планується дослідження інноваційної моделі підготовки майбутнього вчителя хореографії на засадах персоналізованої освіти в системі хореографічно-педагогічної освіти.

Список використаних джерел:

1. Андрощук Л. М. Наукова діяльність кафедри як аспект професійної підготовки майбутніх учителів хореографії в системі хореографічно-педагогічної освіти / Л. М. Андрощук// Проблеми освіти: наук.-метод. зб. /Інститут модернізації змісту освіти МОН України. – Київ, 2016. – Вип. 86. – 544 с. – С.14-21.

2. Інновації у вищій освіті: проблеми, досвід, перспективи: монографія / за ред. П.Ю. Сауха. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. Івана Франка, 2011. – 444 с.

3. Інновації як основа змін освітньої практики. Інформаційно-методичний збірник / упорядник Г.О. Сиротенко. – Полтава: ПОІППО, 2005. – 160 с.

4. Коновальчук І. Теоретичні та технологічні засади реалізації інноваційу загальноосвітніх навчальних закладах : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. пед. наук: спец. 13.00.01 – «Теорія та історія педагогіки» / І. Коновальчук. – Житомир, 2015. – 43 с. – Режим доступу: http://eprints.zu.edu.ua/17803/1/автореферат%20коновальчук.pdf

5. Меерович М.И. Система высшего образования Украины: выбор направления развития на основе законов развития искусственных систем / М.И. Меерович // Вища освіта України – Додаток 3 (т. 1) – Тематичний випуск “Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору”. – К: Інститут вищої освіти АПН України. – 2006. – С. 267-272.